Het aanbesteden en het implementeren van een nieuw ICT
systeem neemt al snel een paar jaar in beslag. Dan wil je natuurlijk ook dat je
project vloeiend verloopt zodat medewerkers binnen de gestelde termijnen
daadwerkelijk gebruik kunnen maken van het nieuwe systeem.
De praktijk is soms weerbarstiger. Je hebt te maken met allerlei wet- en regelgeving zoals het beschermen van studentgegevens en het beveiligd uitwisselen van gegevens van studenten binnen een digitale omgeving. De studenten moeten toegang hebben tot de lesstof, het lesrooster, mailbox en andere noodzakelijke informatie.
In diezelfde gebruiksvriendelijke en beveiligde omgeving moeten docenten informatie kunnen vinden over het vak, de klas en de studenten. Onderwijsassistenten, roostermakers en managers hebben ook een eigen omgeving nodig waarin zij kunnen werken.
Hoe verbind je al die behoeften en voorwaarden?
Ik help jou daarbij. Het aanpakken van digitaliseringsvraagstukken vereist samenwerking tussen alle partijen waarbij rekening wordt gehouden met de wensen en behoeften van de eindgebruikers.
Ik weet wat er vandaag nodig is aan data en middelen om in de toekomst nog beter digitaal te kunnen samenwerken. Vanuit een helikopterview heb ik oog voor de projectdoelstellingen én heb ik de belangen van alle betrokkenen in het vizier. Mijn focusgebieden zijn infrastructuur, organisatieverandering, commitment bij gebruikers en privacy en beveiliging van data.
Niet alle scholen beschikken over voldoende of de juiste technologische infrastructuur. Ik zie wat er nu en in de toekomst nodig is om het onderwijs zowel in informatiemanagement als voor de inrichting goed te ondersteunen.
Wist je dat het technische aspect van de implementatie van een nieuw ICT-systeem maar 10 tot 20% van de verandering is? Het grootste deel zit in de organisatieverandering en de adoptie door de medewerkers.
Het nieuwe systeem verlangt een andere werkwijze en nieuwe processen. De manier waarop je het systeem verbetert en het goed begeleiden van de gebruikers in hun denken en doen, wordt vernieuwing ook echt een verbetering!
Door gebruikers en key users mee te nemen in het veranderproces creëer je naast bewustzijn een natuurlijke manier van leren en creëer je draagvlak voor de verandering.
Niet alle docenten hebben dezelfde digitale vaardigheden waardoor ze minder effectief gebruik kunnen maken van het nieuwe systeem. Of het nieuwe systeem niet gaan gebruiken en terugvallen in oude gewoonten.
Een project begint voor mij altijd bij het ophalen van de behoeften van de gebruikers en ik blijf ze tijdens het project betrekken bij de voortgang. Met als resultaat dat de gebruikers bij de implementatie klaar zijn voor het gebruik van de nieuwe applicatie.
Door key users en early adopters een sleutelrol te geven, ontstaat er acceptatie en begrip bij een bredere groep van gebruikers: leren van elkaar werkt!
Bij het digitaliseren van bedrijfsprocessen zijn er altijd zorgen over de privacy en beveiliging van studentgegevens. Het veilig uitwisselen van deze gevoelige data heeft altijd de hoogste prioriteit. Samen met de architecten zorg ik voor een veilige infrastructuur.
Je houding als programmamanager zet de toon, zeker in projecten die veel vernieuwing en onzekerheid met zich meebrengen. Daarom stel ik mij altijd open op en organiseer constructieve feedback om mij heen. Ik bouw een netwerk van projectgroepen met zo veel mogelijk interne medewerkers, zodat de verandering begint in de haarvaten van de organisatie.
Dat kan alleen als je weet wat er speelt en het project kunt plaatsen in het grotere geheel van de organisatie. Daarom begin ik met een gedegen stakeholderanalyse die inzicht geeft in de belangen en behoeften rondom het project: wie voelt zich eigenaar, wat is er nodig voor mandaat, neemt de supplier verantwoordelijkheid, wie stelt zich op als sponsor van het project?
Een goede programmamanager durft te bouwen op expertise van anderen. Daarom zorg ik ervoor dat ik samenwerk met business analisten die de goede analyse maken van het project en de omgeving, zodat ik mij kan richten op de aansturing van het programma en de verbinding.
© Copyright 2024 Pleysier Advies | Websdesign MediaMaus